Crema Di Balsamico

Minnet av den goda vinegrätt-dressingen, med Balsamvinäger som vi åt friskt av under hela veckan i Turkiet, har inte bleknat ännu. Det resulterade i att jag för några dagar sedan köpte en liten ynklig och tråkig plastflaska med en Crema di Balsamico, som var god, inte räckte särskilt långt och kostade för mycket. Googlade runt på nätet igår i jakt på ett bra recept. Prövade ett som jag gjorde om lite vilket blev en god Crema di Balsamico. Dock inte riktigt samma som den dressing vi fick i Turkiet. Jag ska söka och pröva vidare, men här kommer i alla fall mitt recept:

Crema di Balsamico

1,5 dl balsamvinäger (helst lagrad)
2,5 dl olivolja
0,5 dl strösocker                                                                  
1  tsk basilikakrydda (mosad i mortel)
1/2  tsk salt
1 krm svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienser i en panna. Koka upp, låt sjuda under omrörning/lätt vispning i 8-10 min. Häll upp på en tom vinägerflaska eller olivoljeflaska. Låt svalna, sätt på korken och sätt in i kylen. Skaka flaskan innan du häller på den på salladen. Håller två veckor i kylskåp. God på en lök- och tomatsallat, på hackade tomater eller på annan sallad.

Har läst  att Crema di Balsamico kan ringlas över vanlijglass med jordgubbar!
                                       -Någon som prövat?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0