fem snabba svar

 - från förstasidan på blogg.se
Nu  börjar advent och julen närma sig på riktigt! Vissa affärer ställer dock  fram sitt julpynt för försäljning redan i oktober. Det finns de som börjar köpa julklappar under hösten, och förbereder sig i över en månad inför julstöket medan andra spar till ljusen i adventsljusstakarna brunnit ned. Hur förbereder våra bloggare sig för julen? Ska det börjas i tid?

1. Vad tycker du om att tex IKEA ställer fram julpyntet redan i oktober?
Helt ok för min del. Man behöver ju inte gå på ikeas julavdelning om man inte vill...

2. När brukar du köpa dina första julklappar?
Under semestern. Har som mål att ha köpt det mesta innan första advent faktiskt. Vill ta det lungt och mysa under advent och inte hetsa runt i affärer. Köper dessutom inte julklapper till särskilt många. Vi vuxna i släkten har slutat ge till varandra och det tycker jag är bra!

3. Tror du att man kan förstöra julkänslan genom att börja med julstöket för tidigt?
Nej, det tror jag absolut inte. Man måste bygga upp stämningen lite innan jul tycker jag.

4. När brukar du börja julpynta?
Ljusstakarna och vintergardiner på nedre plan kommer upp dagarna innan första advent. Lite mer pynt som tomtar och troll kommer upp kring lucia. Granen hugger vi någon vecka innan jul på "självplock" om vi firar hemma i stan och då brukar det bli en stor yvig gran.

5. Brukar du julbaka?
Jag bakar alltid lussekatter tillsammans med mina barn minst en gång under advent. Ofta blir det fler bak eftersom lussebullarna med saffran går hårt åt här. Bakar också lite annat, men långt ifrån sju sorters kakor. Lite julgodis brukar vi också göra tillsammans och det blir olika år från år. Vi brukar också göra en del mat själva som att lägga in citronsill, grava lax och rullströmming.

D e t   ä r   m y s i g t   m e d   j u l s t ä m n i n g   !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0