Koka soppa på en spik...

Den ständiga frågan, vad ska vi äta idag?


Varför har vi inte alltid en planerad matsedel och veckohandlar till den? Det spar både tid, pengar och energi. Ibland fungerar det faktiskt jättebra men periodvis så vet jag inte riktigt vad vi lagar mat av, men mat blir det - oftast i alla fall.
Det är inte precis tomt i kylen och skåpen, men det finns sällan rätt ingredienser för att kunna laga till något efter recept. Tack och lov brukar jag lyckas med mina improvisationer för det mesta - som idag då det blev en riktigt god soppa. Eftersom inte dottern/vegetarianen är hemma så skriver jag ner receptet här för att kunna göra min "spiksoppa" igen.


Spiksoppa

  • En gul lök och En medelstor purjolök - hacka och fräs i lite olja i stekpannan.
  • Tre potatisar hackade i mindre bitar 
  • Tre-fyra morötter i skivor
  • En palsternacka hackas i småbitar
  • En bit vitkål i strimlor (ca 1/4-del av en medelstor vitkål)
  • En liten burk majs 
  • Tre liter vatten, sex buljongtärningar (grönsaksbuljongstärning för vegetarianer!)
  • Krydda med lite salt, lite lökpulver, lite stark paprikapulver, lite persillade

Koka alla grönsaker 10-15 min.

  • Tillsätt 1/3 till 1/2 förpackning hel cous-cous, "MOGHRABIAH" (Frebaco) 

Koka ytterligare 20 min ( koktiden enligt couscous-förpackningen)



S m a k l i g      m å l t i d  ! 


Kommentarer
Postat av: kusin

Jag vet vad du menar och jag har försökt se till helheten men det går inte. Jag vill verkligen flytta, men tyvärr går inte det då det inte finns några lediga lägenheter i hela stan. Har bestämt mig för att tacka nej till den i Holsmund, det blir för mycket onödig tid i körning och på buss. Jag är alltså illa tvungen att bo hemma ett tag till. Som tur är så ska jag iväg över nyår, så jag har iallfall något att se fram emot!



Vilken mysig blogg du har skaffat,ändock lite otippat att du skulle börja med bloggandet. Men det är kul, då har jag full koll på vad som händer hos er! =)

2008-10-30 @ 20:46:45
URL: http://ericajonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0